Leerlingen zesde leerjaar maken kennis met Biotechnische Wetenschappen.

12j_biotechniek3712j_biotechniek0712j_biotechniek1512j_biotechniek35

Onze leerlingen demonstreerden aan de 12-jarigen wat Biotechnische Wetenschappen nu eigenlijk inhoudt.

12j_biotechniek0112j_biotechniek1212j_biotechniek2612j_biotechniek14

Ondertussen gaven zij ook nog mee waarom 12 jarigen voor Biotechnische Wetenschappen kunnen kiezen.

Dit is de brief die zij meekregen

Graag willen we u graag wat informatie meegeven over deze studierichting.  

 

De 1ste graad heeft hetzelfde lessenrooster als in alle scholen. Voor de sterkere leerlingen die de biotechnische richting willen volgen kies je best voor een extra uur wiskunde en Frans.
Vanaf de 2de graad hebben we typische vakken en leerplannen voor deze sterk theoretische, technische richting.
Hierbij ligt het accent op wiskunde ( 5u- 6 u /week) en wetenschappen (8u-9u/week verdeeld over toegepaste chemie, fysica, biologie , biotechniek.), laboratoriumwerk ( 6u-4u/week) en bedrijfsbezoeken.

De levensprocessen van plant, dier en mens worden bestudeerd.

Milieuproblematiek komt aan bod. biotechnologische processen worden bestudeerd zoals het maken van wijn en kaas.

Het talenpakket daarentegen is beperkt (9u/week) en de nadruk ligt op spreken en begrijpen.

Leerlingen die in het ASO problemen hebben met de talen maar toch wiskunde en wetenschappen op een hoog niveau willen volgen, vinden bij ons een geschikte studierichting vanaf het 3de of zelfs vanaf het 5de jaar.

De afgestudeerden uit de biotechnische wetenschappen kiezen er vooral voor om verder te studeren.

Enkele voorbeelden van keuzes die oud-leerlingen met succes volgden zijn: – bachelor in de cel- en gentechnologie

– bachelor in de voedings- en dieetkunde of in de verpleegkunde

– master in de industriële wetenschappen ( chemie, milieukunde..) 

– master in de biowetenschappen 

– academische bachelor en master in de biologie, in de diergeneeskunde. 

 

 

0 Points